
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2010 

 

 

I SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju 

na moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Dnevni list Politika je 9.3.2010. godine preneo da policija u Novom Sadu već nekoliko 

dana čuva zgradu u kojoj se štampaju „Građanski”, „Subotičke”, „Kikindske”, „Somborske 

novine”, „Poljoprivredni oglasnik”, ali i magazin „Tabloid”. Obezbeđenje je postavljeno posle 

prijave vlasnika štamparije da mu je Petar Matijević, vlasnik istoimene mesne industrije, 

uputio niz ozbiljnih pretnji, zahtevajući da stopira štampanje „Tabloida”, lista koji u nekoliko 

brojeva objavljuje kritičke napise o Matijeviću. 

 

Zakonom o javnom informisanju, u članu 2. stav 4, predviđeno je da niko ne sme da vrši bilo 

kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. Članom 149. stav 1. Krivičnog zakonika, predviđeno je da će se onaj 

ko neovlašćeno spreči ili ometa štampanje, prodaju ili rasturanje časopisa, novina ili drugih 

sličnih štampanih stvari, kazniti novčanom kaznom ili zatvorom do jedne godine. 

 

1.2. Ratko Knežević, crnogorski biznismen i nekadašnji saradnik crnogorskog 

premijera Mila Đukanovića, poručio je na blogu Daily News Montenegro novinaru Jugoslavu 

Ćosiću da nije „ništa drugačiji od ubica i kriminalaca koje, ubacuje, u program“. Kneževićev 

tekst, deo je čitave serije napada na Jugoslava Ćosića i Televiziju B92, koji su usledili nakon 

što je Ćosić u svoj intervju sa crnogorskim opozicionim političarem Nebojšom Medojevićem 

telefonski uključio biznismena Stanka Subotića. Iako je Medojević u živom programu, 

prihvatio da Subotić bude uključen u razgovor, kasnije je tvrdio da se radilo o nameštaljci i da 

je o pitanju uključenja morao biti konsultovan pre emisije, a ne dok je ona bila u toku. Inače, 

Medojević je prethodno tvrdio da se Subotić, za kojim je Srbija raspisala poternicu, krije u 

objektu crnogorske policije na Žabljaku, dok je Subotić, kada je uključen u program, izjavio 

da se javlja iz Ženeve, a Medojevića je optužio da ga javno napada za račun srpskih 

biznismena Miroslava Miškovića i Milana Beka. 

 

Stanko Subotić, tereti se u Srbiji za zloupotrebu službenog položaja, za šta je zaprećena kazna 

od dve do 12 godina zatvora. Švajcarska, u kojoj Subotić živi, odbila je da ga izruči jer u 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2010 

 

 

njihovom zakonodavstvu ne postoji takvo krivično delo kada su u pitanju privatna preduzeća. 

U konkretnom slučaju u napadima na Jugoslava Ćosića i Televiziju B92 ukazivalo se da 

uopšte nisu smeli da uključe u televizijski program lice koje je begunac od zakona u Srbiji. 

Ovo, međutim, nije tačno. Članom 37. Zakona o javnom informisanju javna glasila obavezna 

su da poštuju pretpostavku nevinosti okrivljenih u krivičnom postupku, pa tako i Stanka 

Subotića, koji se nužno mora tretirati kao nevin, do pravnosnažne osude. Podsetićemo da je 

jedan od razloga zbog kojeg su mediji protestovali povodom Kodeksa ponašanja emitera 

Republičke radiodifuzne agencije (”Službeni glasnik RS”, br. 63/2007), između ostalog i to 

što se ovim kodeksom elektronskim medijima zabranjuje da intervjuišu ”počinioce” tokom 

trajanja istrage. U inicijativi koju je radi ocene ustavnosti Kodeksa Ustavnom sudu podneo 

Beogradski centar za ljudska prava, upravo se ukazuje da se za apsolutnu zabranu 

intervjuisanja okrivljenog tokom trajanja istrage, bez ikakvog obaziranja na potencijalni 

interes javnosti, ne može reći da je neophodna u demokratskom društvu, odnosno da se ne 

može reći da je srazmerna cilju zaštite autoriteta suda, niti kojem drugom cilju radi čije 

zaštite se sloboda izražavanja može ograničiti. 

 

1.3. U noći između 18. i 19.3.2010. godine obijene su prostorije čačanske TV stanice 

Galaksija, gde su lopovi ukrali tri kamere i diskove sa arhivskim materijalom emisije „Krajem 

naše ulice“ koja se bavila grafitima sa fašističkim porukama u Čačku. Mišula Petrović, vlasnik 

i direktor te medijske kuće, rekao je da su zaposleni po dolasku na posao zatekli demolirane 

prostorije. Prema njegovim rečima, počupani su kablovi iz zidova, zbog čega se informativni 

program otežano realizuje. “Krađa nije bila klasična, jer su lopovi ostavili laptopove i mnogo 

vredniju i skuplju opremu, ali su ukrali arhivski materijal. Sumnjamo da oni koje smo u 

emisiji nazvali huliganima pokušavaju da spreče emitovanje emisije „Krajem naše ulice”, 

rekao je Petrović.  

 

Zakonom o javnom informisanju, u članu 2. stav 4, predviđeno je da niko ne sme da vrši bilo 

kakav uticaj podesan da javno glasilo i njegovo osoblje omete u obavljanju posla. U opisanom 

slučaju, pored nekih klasičnih krivičnih dela (npr. teška krađa iz člana 204. Krivičnog 

zakonika), moglo bi se raditi i o krivičnom delu sprečavanja emitovanja programa iz člana 

149. stav 2. Krivičnog zakonika, budući da proizilazi da je krađom kamera i diskova sa 

arhivskim materijalom, te čupanjem kablova, TV Galaksija neovlašćeno sprečena, odnosno 

ometena u emitovanju televizijskog programa. 

1.4. Više medija prenelo je 2.3.2010. godine da su novinarka i snimatelj Sremske televizije 

napadnuti kada su pokušavali da snime požar u jednoj inđijskoj hladnjači i da im je tom 

prilikom uništena oprema. Sin vlasnika hladnjače u kojoj je izbio požar nasrnuo je na 

snimatelja, oteo mu kameru i bacio je na zemlju. Sremska televizija navodi da bi moguć 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2010 

 

 

razlog ovog ponašanja mogao biti skrivanje pravog uzroka izbijanja požara, odnosno sumnja 

da je požar podmetnut kako bi se naplatila šteta od osiguranja. 

 

Zakonom o javnom informisanju, u članu 2. stav 4, predviđeno je da niko ne sme da vrši bilo 

kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih 

omete u obavljanju posla. I u opisanom slučaju, pored nekih klasičnih krivičnih dela (npr. 

uništenje i oštećenje tuđe stvari iz člana 212. Krivičnog zakonika), moglo bi se ponovo raditi i 

o krivičnom delu sprečavanja emitovanja programa iz člana 149. stav 2. Krivičnog zakonika, 

budući da proizilazi da je uništavanjem opreme, Sremska televizija neovlašćeno sprečena, 

odnosno ometena u snimanju materijala, odnosno posledično i u emitovanju televizijskog 

programa. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Prvi osnovni sud u Beogradu osudio je 4.3.2010. godine na godinu dana zatvora 

Stefana Hadžiantonovića iz Beograda zbog pretnji upućenih novinarki televizije B92 Brankici 

Stanković. Hadžiantonović, koji je osuđen za krivično delo ugrožavanje sigurnosti, tokom 

suđenja priznao je da je novinarki uputio pretnje na društvenoj mreži „Fejsbuk“ i izvinio joj 

se. Hadžiantonoviću je izrečena jedinstvena kazna od godinu dana i tri meseca zatvora, pošto 

je ranije bio uslovno osuđen na četiri meseca zbog krivičnog dela nasilničko ponašanje. 

 

Članom 138. stav 1. Krivičnog zakonika propisano je da će se onaj ko ugrozi sigurnost nekog 

lica pretnjom da će napasti na njegov život ili telo ili život ili telo njemu bliskog lica, kazniti 

zatvorom do tri godine. Stavom 3. istog člana Zakonika, za slučaj da se isto delo učini protiv 

lica koje obavlja poslove od javnog značaja u oblasti informisanja, a u vezi sa poslovima koje 

obavlja, predviđena je kazna zatvora od jedne do osam godina. Kako su pretnje u konkretnom 

slučaju upućene u vezi sa sadržajem emisije Insajder koja se bavila krivičnim postupcima 

iniciranim i vođenim protiv vođa ekstremnih navijačkih grupa, to je u konkretnom slučaju 

zapravo izrečena najniža mera kazne predviđena Krivičnim zakonikom. 

2.2. Pred Osnovnim sudom u Čačku 15.3.2010. godine počelo je suđenje svešteniku 

Vlastimiru Zlatiću iz sela Šilopaj po privatnoj tužbi novinara Kurira Zorana Marjanovića iz 

Gornjeg Milanovca. Sveštenik je Marjanoviću u maju prošle godine, posle teksta objavljenog 

u Kuriru i Glasu javnosti, telefonom pretio rečima: "Pokazaću ti pištolj, proći ćeš kao 

Ćuruvija...". Zlatić je juče na prvom pretresu, posle više nedolazaka na sud, negirao navode 

tužbe. Postupak će biti nastavljen 10. juna. 

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za mart 2010 

 

 

Pre poslednjih izmena Krivičnog zakonika koje su stupile na snagu u septembru prošle 

godine, za ugrožavanje sigurnosti pretnjom da će napasti na život ili telo nekog lica ili nekog 

njemu bliskog, gonilo se isključivo po privatnoj tužbi (osim ukoliko se istovremeno pretilo 

većem broju lica ili ako su pretnje izazvale uznemirenost građana ili druge teške posledice), a 

zaprećena je bila kazna do jedne godine zatvora. Nakon izmena od septembra, koje se 

međutim ne odnose na pretnje učinjene ranije, za pretnju upućenu novinaru i u vezi sa 

njegovim ili njenim novinarskim poslom, goni se u svakom slučaju po službenoj dužnosti, a 

zaprećena je kazna od jedne do osam godina zatvora. 

 

2.3. Televizija B92 i direktor vesti B92 Sanda Savić, nepravnosnažno su osuđeni pred 

Privrednim sudom u Beogradu za privredni prestup, zbog povrede autorskih prava u emisiji 

„Dada Vujasinović – prva žrtva“, saopštio je advokat oštećenog Nenada Krasavca. B92 

najavio je žalbu na prvostepenu presudu. 

 

Predmet spora u ovom konkretnom slučaju tiče se, pre svega, snimka sudske rekonstrukcije 

smrti novinarke Dade Vujasinović koju su, 1998. godine, pred istražnim sudijom Okružnog 

suda u Beogradu, Dobrivojem Gerasimovićem, vršili sudski veštaci Branimir Aleksandrić i 

Milan Kunjadić. Porodica pokojne novinarke nezadovoljna izborom veštaka koji su inicijalno 

našli da je Dada Vujasinović izvršila samoubistvo, tražila je, što je istražni sudija i odobrio, da 

se rekonstrukcija snima. Devet godina kasnije, a budući da su drugi veštaci koje su sami 

angažovali našli da se ipak radilo o ubistvu, porodica je ustupila snimak Televiziji B92. 

Srpska javnost je snimak mogla da vidi juna 2007. godine, u emisiji “Dada Vujasinović- prva 

žrtva” emitovanoj u okviru serijala „B92 istražuje“. Odmah nakon emitovanja, Nenad 

Krasavac koji je fizički snimao rekonstrukciju, protiv B92 podneo je krivičnu prijavu i prijavu 

za privredni prestup javnom tužilaštvu, tužbu tadašnjem Okružnom sudu u Beogradu sa 

predlogom za određivanje privremene mere kojom bi se Televiziji B92 zabranilo da emisiju 

ponovo prikaže i prijavu Republičkoj radiodifuznoj agenciji. Osnov prijave i tužbe bila je 

navodna povreda autorskih prava. Prvostepena presuda za privredni prestup prva je koja je 

doneta u ovim postupcima. B92 je izjavio žalbu. Pretres u krivičnom postupku protiv autorke 

emisije, zakazan je za septembar 2010. godine. Parnični postupak i dalje se vodi. Jedino je 

Republička radiodifuzna agencija prijavu odbacila. Ono što je ovim postupcima međutim 

postignuto, jeste da je emisija o Dadi Vujasinović, i snimak u kome se, između ostalog, vidi i 

kako su veštačili Aleksandrić i Kunjadić, već skoro tri godine nalazi u svojevrsnom bunkeru. 

U međuvremenu, tužilaštvo je na osnovu nalaza drugih angažovanih veštaka, stalo na poziciju 

da je novinarka ubijena, a da nije izvršila samoubistvo. Istraga je nastavljena. 

 

 


